ÅRETS PRISER:

Risør Trebåtfestival 2006

Juryen har hvert år glede av å vandre rundt på festivalen og beskue, inspisere og nyte ny og gammel hådverkstradisjon. Det er en glede å se at det har vært drevet både nybygging - og nytenking - blant norkse trebåtbyggere og designere det siste året.

Bredden blant det som er vist av nybygg på festivalen i år er strålende - noe av det beste juryen har sett.

Juryen, som består av Erling Storm, Torgeir Mjør Grimsrud, Victor Normann, Jan Ivar Johansen og formann Atle Knudsen fra Båtmagasinet, har hatt den store glede av å velge mellom mange gode kandidater. I alt skal vi dle ut syv priser til særdeles verdige vinnere.

ÅRETS STAND:

Vi blir impoert over utstillere som klarer å skape aktivitet i sine stands. Til tross for anonym presentasjon har kajakbyggerne i telt 12 og 13 klart å skape blikkfang, liv og røre gjennom vise båtbygging i praksis. Det blir ekstra imponerende at det er Paul Cuypers, som daglig bygger mer ekstreme båter hos Dolvik Bptbyggeri, som står bak standen.

ÅRETS PRIVATRESTAURERTE SEILBÅT

Er en 8 meter Anker & Jensen-konstruksjon. Den er restaurert etter initiativ fra Klassisk Treseilerklubb og Sollerudstranda skole i Oslo, under ledelse av Tor Hammer og Peter Ennals. Carmen er restaurert av lærere og lærlinger - med den største omtanke. Båten blir også seilt av lærlingene - og seiler som en gudinne.

ÅRETS VERFTSRESTAURERTE SEILBÅT

Båten er tegnet av Willhelm Fife og bygget i 1911. Den tok sølv i OL i 1912 og ble rehabilitert melom 1998 og 2000. Båten har en fabelaktig utvendig finish, og er noe av det vakreste vi har under seil i Norge i dag. Erna Signe er restaurert ved Wahlsteds Bådbyggeri i Danmark - et av verdens beste. Erna Signe er eid av Bernt Rognlien.

ÅRETS PRIVATRESTAURERTE MOTORBÅT

Båten er en hemmelighetsfull dame. Vi vet lite om den, men det er antatt at den er bygget på 1920-tallet. Båten skulle på St Hans bålet - man skulle kun ta vare på mototren. Eieren har nedlagt en betydelig innsats i å renovere båten - som til tross for en liten brist i detaljbevissthet er en klar vinner av prisen. Sjølyst er ærlig restaurert av Jan Ove Olsen i Langesund.

ÅRETS VERFTSRESTAURERTE MOTORBÅT

Båten hadde vært lite brut over et par års tid da nåværende eier forbarmest seg over den. Magnum ble umiddelbart brakt til svensk trebåtbyggings vugge Orust, og fremstår i dag som ny - med patina. Magnum er 38 fot, konstruert av Otto L. Scheen og bygget i 1968. Denne store, klassiske cruiseren er eid av Ragnhild og Henrik hagen fra Oslo.

DESIGNPRISEN

Det er umulig å komme utenom en designpris i år. Med formspråk som peker inn i fremtiden og som følger de mest markante strømningene i Europa, ikke ulikt de berømte Wally-båtene, er Hav 27 et oppsiktsvekkende innslag på Trebåtfestivalen. Birger Kullmann er en unik norsk båtdesigner som går nye veier, med integritet og sikker sans for løsninger. Variasjonen i Kullmanns designergjerning er imponerende. Gang på gang går han nye veier.

ÅRETS BÅT

Vi har måttet velge mellom særdeles sterke kandidater fra Dolvik Båtbyggeri, LN Yachts og Eikeli Båtbyggeri. Alle tre er blant det flotteste vi har sett på festivalen. Kandidatene representerer høyst forskjellige fatøytyper. Båten vi til slutt valgte er Dolvik 26 Utility Boat. Produsenten, basert i Bergen, har tilkjempet seg en posisjon som verdensledende bygger av highperfomance, kaldbakte runabouts. Sjøegenskapene er i en klasse for seg, og ergonomi, design og styrke er sammen med finish i særklasse. Båten har to åttesylindret bensinmotor på nærmere 700 hk, som gir den en forventet ytelse på 60 knop.

 

Villvins kunsthåndverkere Risørs kunst- & kulturliv Kammermusikk på sitt beste Nyheter Program for 2005 Til Startsiden Land vi samarbeider med Praktiske opplysninger Resulater fra båtrace Kontakt informasjon